Predmenštruačný syndróm

Predmenštruačný syndróm (PMS), je súbor cyklicky sa opakujúcich psychických a telesných ťažkostí, ktoré sa vyskytujú v druhej fáze menštruačného cyklu, teda vo fáze luteálnej.

Jednoznačné príčiny tohto syndrómu ešte nie sú úplne objasnené, no je tu predpoklad, že ťažkosti sú spôsobené so zmenami pomeru estrogénu a progesterónu, s biochemickými reakciami v centrálnom nervovom systéme so zvýšenou hladinou hormónu prolaktín, genetickými príčinami, s emočnými problémami a so stresom. Medzi rizikové faktory patrí aj fajčenie a obezita. Ženy – fajčiarky majú 2x vyššie riziko vzniku PMS ako nefajčiarky.

Príznaky predmenštruačného syndrómu

Príznaky PMS sa môžu začínať súčasne s ovuláciou teda približne v strede menštruačného cyklu a postupne sa môžu zhoršovať až do nástupu menštruácie, v niektorých prípadoch sa príznaky prejavia tesne pred menštruáciou .Typické je bezpríznakové obdobie približne od 5-10 dňa menštruačného cyklu.

Stanovenie diagnózy nie je jednoduché, lebo na vyšetrenie PMS neexistuje žiaden test ani žiadna konkrétna vyšetrovacia metóda. V rámci diferenciálnej diagnózy je potrebné gynekologické, endokrinologické vyšetrenie.

Príznaky: zlosť – 74 %,

úzkosť, napätie – 70 %,

únava, poruchy nálady – 56 %,

depresia, smútok, konflikty s okolím – 52 %,

napätie v prsníkoch – 51 %,

podráždenosť, znížená aktivita – 45 %.

Liečba predmenštruačného syndrómu

Keďže nepoznáme presnú príčinu PMS, jednoznačná liečba neexistuje. Podľa intenzity príznakov je možná liečba antidepresívami, anxiolytikami, hormonálnymi prípravkami, nesteroidnými antiflogistikami, vitamínmi, hydratáciou organizmu, užívaním magnézia.

Štúdie viacerých autorov potvrdili, že užívanie magnézia v 2.fáze cyklu výrazne zlepšuje priebeh PMS, potláča najmä psychické príznaky, zlepšuje náladu oslabuje pocit napätia a únavy.

Pomáha aj zmena životného štýlu ako jesť malé porcie jedla viackrát denne, bez cukru, vyhýbanie sa pitia kávy, čaju, alkoholu, menej mliečnych výrobkov, rastlinné oleje, aktívny pohyb (plávanie, beh, tanec), správne dýchanie (pomaly a zhlboka) a v neposlednom rade aj sex.