Bolesti v podbrušku a zápal maternice

Bolesť v podbrušku je jedným z veľmi častých príznakov, spojených so ženskými problémami. Nie vždy sa však jedná o ženské ochorenia. V rámci diferenciálnej diagnostiky musíme myslieť aj na ochorenia tráviacej sústavy, vylučovacej sústavy, neurologické, ortopedické ochorenia. V neposlednom rade môžu bolesť spôsobovať infekčné ochorenia.

Bolesť sa môže prejavovať buď počas menštruácie alebo mimo nej. Najčastejšie býva bolesť cez menštruáciu  vtedy hovoríme o dysmenoree – viď poruchy menštruačného cyklu. Ak je bolesť približne v strede cyklu, jedná sa s najväčšou pravdepodobnosťou o ovulačnú bolesť- viď poruchy menštruačného krvácania.

Bolesť môže byť lokalizovaná v strednej časti podbruška – vtedy sa môže jednať o zápal maternice – vid nižšie, alebo po stranách podbruška. Vtedy sa môže jednať o zápal vaječníkov.

Zápal maternice

Ide o bakteriálne ochorenie, ktoré postihuje najčastejšie ženy v produktívnom veku. Najčastejšie je to medzi 20.-30.rokom. Zápal môže postihnúť hrdlo maternice, sliznicu, alebo svalovinu maternice.

Príčiny bolesti v podbrušku

Najčastejšou príčinou infekcie je bakteriálny zápal spôsobený baktériami streptokokov, stafylokokov, enterokokov, mykoplaziem, ureaplaziem, chlamýdií, kvasiniek. Infekcia sa dostane do maternice buď z vonkajšieho prostredia, alebo zvnútra a to z iného ložiska v tele pomocou krvného obehu alebo lymfatického obehu. Pri posledne zmenených agens sa infekcia prenáša sexuálnym stykom – o tomto druhu infekcií si povieme neskôr.

Príznaky bolesti v podbrušku

Prvým typickým príznakom je bolesť v podbrušku, pridáva sa zvýšená teplota, celková malátnosť, môže byť prítomný aj hnisavý výtok z pošvy, časté sú aj mimo menštruačné krvácania. Intenzita a výskyt prejavov sú však u každej ženy individuálne. Závisí to od rozsahu infekcie, od jej umiestnenia a v neposlednom rade aj o imunite tej ktorej pacientky. Ženy s oslabenou imunitou – po pôrode, potrate – sú náchylnejšie na infekciu.

Diagnostika bolesti v podbrušku

Potrebná je včasná a rýchla diagnostika – je potrebné odlíšiť zápal maternice od zápalu močovej sústavy, je potrebné gynekologické vyšetrenie, sono vyšetrenie  a odber kultivácií – výter – z pošvy, resp.moča.

Priebeh bolestí v podbrušku

Po preniknutí infekcie do maternice sa najskôr zapáli hrdlo materničné, infekcie potom môže postupovať na sliznicu maternice resp. až na svalovinu. Neliečený zápal môže prejsť vo výnimočným prípadoch až na zápal pobrušnice.

Liečba bolesti v podbrušku

Liečba spočíva v aplikácii širokospektrálnych antibiotík, liečbu je dôležité dotiahnuť až do konca – aj keď sú už príznaky zápalu miernejšie, lebo v opačnom prípade môže nastať recidíva zápalu. V niektorých prípadoch je nutná liečba aj partnera.

Prevencia bolesti v podbrušku

Je veľmi dôležitá, k základným zásadám patrí dodržiavanie intímnej hygieny, hlavne počas menštruácie – pravidelné vymenenie si tampónov, resp. vložiek, hygiena rúk.

Vhodné je nosenie bavlnenej bielizne, vhodnosť oblečenia v ročných obdobiach, v lete výmena mokrých plaviek za suché. Veľmi dôležitou prevenciou je aj správna životospráva, samozrejmosťou sú preventívne prehliadky u gynekológa a zodpovedný výber sexuálneho partnera.