Odchýlky a poruchy menštruačného cyklu I.

Menštruácia je riadená rôznymi činiteľmi – ako hypotalamus, mozgová kôra, vnútorné a vonkajšie prostredie. Keď sa jeden z týchto reťazcov poruší – príčin môže byť viac – dochádza k poruchám menštruačného krvácania s odchýlkami a poruchami.

Menorágia

Menorágia – ide o predĺžené menštruačné krvácanie, ktoré býva zvyčajne viac ako 10 dní. Býva často spojené so silným krvácaním  tzv. hypermenoreou, o ktorej si povieme v ďalšom príspevku.

Predĺžené menštruačné krvácanie môže byť spôsobené genitálne organickými chorobami ako sú myomy, polypy. Ďalšou možnou príčinou sú poruchy zrážania krvi, vysoky krvný tlak, choroby srdca, obličiek, hormonálne príčiny. Pacient trpí s touto poruchou anémiou, celkovou slabosťou a únavou.

Liečba – ak je známa organická príčina – myom, polyp – liečba spočíva v odstránení tejto príčiny, ak sa príčina nenájde, liečba spočíva v užívaní hormonálnych prípravkov. V istých prípadoch je možná kyretáž dutiny maternice za účelom zistenia možnej príčiny krvácania. V neposlednom rade je možné operačné odstránenie maternice.

Hypermenorea

Hypermenorea – ide o nadmerné a silné menštruačné krvácanie pri ktorom pacientka spotrebuje viac ako 20 vložiek denne. Príčiny sú takmer identické ako pri menoragii. Liečba taktiež identická. Tieto dve formy poruchy menštruačného krvácania úzko spolu súvisia.

Hypomenorea

Hypomenorea – slabé krvácanie – tzv. špinenie – spotreba vložiek je menej ako 2 denne, toto krvácanie trvá maximálne 2 dni. Príčinou môže byť nedostatočná činnosť vaječníkov, rôzne vývojové anomálie, stav po kyretáži dutiny maternice, psychické a hormonálne príčiny, u žien, ktoré užívajú hormonálnu antikoncepciu.

Liečba – táto porucha si zvyčajne nevyžaduje žiadnu liečbu. Iba v prípade, ak je hypomenorea spojená s nedostatočnou činnosťou vaječníkov a následnou sterilitou.

Oligomenorea

Oligomenorea – zriedkavá menštruácia. Cyklus je predĺžený na viac ako 35 dní. Najčastejšou príčinou je nedostatočná činnosť vaječníkov – tým pádom chýbanie ovulácie. Ďalšou možnou príčinou sú rôzne endokrinné poruchy.

Liečba spočíva v užívaní hormonálnych prípravkov.

Polymenorea

Polymenorea – časté menštruačné krvácanie cyklus je skrátený na menej ako 23 dní. Príčinou sú tiež poruchy vaječníkov, pacientky sú anemické, slabé, malátne. Liečba spočíva v hormonálnej substitúcii.

Položiť otázku

wpDiscuz