Chlamýdiová infekcia

Chlamýdiová infekcia je jednou z najznámejších sexuálne prenosných ochorení. Pôvodcom tejto infekcie je vnútrobunková baktéria Chlamydia trachomatis, ktorá je pôvodcom infekcií v oblasti urogenitálneho systému.

Prenos infekcie – táto infekcia sa prenáša výlučne – a to podčiarkujem – pohlavným stykom. Existujú však aj prípady infikovania sa priamym kontaktom s kontaminovanými predmetmi – bielizňou, vreckovkami, uterákmi, to je zanedbateľné percento. Infikovanie sa na toaletách je prakticky nemožné. Je potrebné si uvedomiť, že pohlavný typ chlamýdie je vysoko infekčný a šanca nakaziť sa pri nechránenom pohlavnom styku je až 60 percent. Len pre zaujímavosť uvediem, že šanca nakaziť sa infekciou HIV je len asi okolo 1 percenta.

Diagnostika – diagnostika tejto infekcie nie je veľmi jednoduchá, pretože vo viacerých prípadoch sa nevyskytujú žiadne príznaky. Chlamýdiová infekcia upozorní hlavne tým, že sa žena vracia do ambulancie gynekológa s častými zápalmi v malej panve a s nezaberajúcou liečbou na vaginálny výtok. Infekciu môžeme diagnostikovať buď priamo – odobratím steru  u ženy z krčka materničného, u muža sterom z močovej rúry – alebo nepriamo – odberom krvi a dôkazom protilátok proti chlamýdiám.

Klinika   – príznaky sú rôzne, no treba si uvedomiť že veľa infekciií je klinicky nemých, muž túto infekciu prakticky nepociťuje, je len prenášač infekcie. U ženy musíme myslieť na túto infekciu pri opakovaných zápaloch, ďalej sú to bolesti v podbrušku, ktoré môžu byť prechodné ale aj trvalé, znížená chuť k sexu, pri akútnej forme je štípanie a pálenie pri močení. Chronická infekcia – a hlavne neliečená – može prejsť až do malej panvy, kde spôsobuje zrasty a tým možnú neplodnosť. U mužov môže spôsobiť neliečená infekcia poškodenie spermií, infekcia ovplyvňuje ich množstvo, ale predovšetkým ich kvalitu.

Liečba – v liečbe chlamýdiových infekcií využívame hlavne makrolidové antibiotiká, tetracykliny a chinolony. najdokonalejším preparátom sa dnes zdá azitromycin, ktorý sa môže podať u nekomplikovaných prípadoch v jednorazovej dávke.

Počas liečby je vhodné dodržiavať nasledujúce opatrenia:

1. liečiť súčasne aj partnera, pretože ak by bol neliečený, može byť opätovným zdrojom infekcie,
  2. nevykonávať sexuálny styk ani s prezervatívom a zdržať sa mechanickej manipulácie v oblasti genitálií,
  3. po liečbe je potrebný kontrolný ster na chlamýdie.

Je potrebné si uvedomiť, že dodržaním týchto zásad sa infekcia vylieči a ak nie – potom buď jeden z partnerov nedodržal liečbu tak, ako mal, alebo mal pohlavný styk s inou osobou, ktorá bola infikovaná chlamýdiami.

Prejavy chlamýdiovej infekcie

nekomplikované  muž – akútny zápal močovej rúry

žena – akútny zápal krčka maternice, akútny zápal močovej rúry

žena, muž – pri pohlavnom styku do konečníka – akútny zápal konečníka